Çocuk Gelişimi ve Eğitimi

23.01.2013 14320

 

Çocuk gelişimi ve eğitimi ile ilgili hangi bilgi, beceri, tutum ve davranışların hangi yaş düzeyindeki çocuklara ve gençlere kazandırılacağı hakkında bilgi veren, çocuğun tüm gelişimlerini destekleyen , plan yapan,uygulayan, insan ilişkileri ve empatiye önem veren, çocuk sağlığı ve hastalıkları konusunda bilgi sahibi olan, özel eğitime muhtaç çocukların gelişimlerine ve uyumlarına yardımcı olan; drama,  basit beden eğitimi hareketleri, müzik çalışmaları, sanat ve ana dili etkinlikleri yapan, çocukları tanıma tekniklerini uygulayan bir alandır.

 

Meslek elemanları, Milli Eğitim Bakanlığına bağlı Anadolu kız meslek ve kız meslek liseleri, ilköğretim okulları ile resmî ve özel kurumların kreş, yuva, anaokulu, ana sınıfı, gibi Erken Çocukluk Eğitim Kurumlarında, Rehabilitasyon Merkezlerinde ve çocuk kulüplerinde çalışabilirler. Erken çocukluk yılları (okul öncesi eğitim ) çocuğun gelişiminin en hızlı olduğu dönemdir. Kadının çalışma hayatına atılması ve okul öncesi eğitimin öneminin giderek daha da anlaşılması nedeniyle alan hızla gelişmiş, bu da okul öncesi eğitim kurumlarına olan talebi artırmıştır. Bu kurumlarda görev alacak nitelikli ve iyi yetişmiş eleman ihtiyacı da gün geçtikçe önem kazanmaktadır.

Çocuk Gelişimi Eğitimi Alanı altında şu meslekler bulunmaktadır: • Erken Çocuklukta Öğretmen Yardımcılığı • Özel Eğitimde Öğretmen Yardımcılığı 

Bu alan altında ayrıca bakıcı annelik ve yardımcı elamanlık meslekleri de bulunmaktadır.

ERKEN ÇOCUKLUKTA VE ÖZEL EĞİTİMDE ÖĞRETMEN YARDIMCISI

Erken çocukluk öğretmen yardımcısının sahip olduğu, çocuğun gelişim ilkelerine uygun eğitim programını uygulamada öğretmene yardımcı olma yeteneklerine sahip kişidir.


Erken Çocuklukta ve Özel Eğitimde Öğretmen Yardımcısının Görevleri 

• Plan yapmak, uygulamak . 
• Mesleğiyle ilgili programlama yapma.
• Fiziksel ortamın güvenliğini sağlamak. 
• Çocuk sağlığı ve hastalıkları konusunda bilgi ve beceri sahibi olmak.
• Öz bakım becerilerini geliştirmek.
• İnsan ilişkileri ve becerilerini geliştirmek.
• Sosyal gelişimi desteklemek.
• Çocukların duygu ve düşüncelerini ifade edebilmelerine yardımcı olmak.





• Bilişsel gelişimi desteklemek.
• Psiko-motor gelişimi desteklemek.
• Türkçe dil gelişimine yardımcı olan etkinlikler hazırlamak.
• Duygu ve düşüncelerini ifade edebilmelerine yardımcı olmak.
• Özel eğitime ihtiyaç duyan çocukların gelişimine yardımcı olmak.
• Animasyon çalışmalarını yapmak ve rehberlik etmek.

Erken çocukluk eğitim kurumların da öğretmen yardımcısı olmak isteyenlerin; alan bilgisine sahip görme, işitme problemi olmayan Türkçeyi doğru kullanan, görgü kuralarını bilen ve uygulayan, ?ziksel ve ruhsal yönden sağlıklı olan, el ve parmaklarını ustalıkla kullanabilen, yaratıcı, araştırıcı, gelişime açık, iletişim becerisine sahip, ekip çalışmasına uygun, hoşgörülü, iş disiplinine sahip, planlı, organizasyon yapabilen, pratik, problem çözme becerisine sahip, sabırlı kimseler olmaları gerekir. Bu elemanların ayrıca çocuğun kişisel özelliklerinin ve yeteneklerinin ortaya çıkmasına yardımcı olması gerekir. 

Kamu kuruluşlarına bağlı kreşlerin, özel yuva ve anaokullarının, gündüz bakım evlerinin artmasıyla birlikte çalışma alanı genişleyen bir meslektir. Kız meslek lisesi çocuk gelişimi ve eğitimi mezunları, kreş, yuva, anaokulu, ana sınıfı rehabilitasyon merkezleri ve çocuk kulüplerinde öğretmen yardımcısı olarak görev yapmaktadırlar. Özel kreşlerde çalışan çocuk bakıcılarında kız meslek lisesi çocuk gelişimi ve eğitimi bölümünü bitirmiş olma şartı aranmaktadır.